Tentang Nephrology (Nefrologi)

Nephrology Adalah,Nefrologi Adalah, Ginjal, buah pinggang
Tentang Nephrology
Nephrology

Nephrology (dari kata Greek νεφρός nephros " buah pinggang ", digabungkan dengan - akhiran logi, yaitu "kajian") adalah khusus untuk perubatan dan pediatrik yang melibatkan dengan kajian fungsi normal buah pinggang, masalah buah pinggang, rawatan masalah buah pinggang dan terapi penggantian buah pinggang ( dialisis dan pemindahan buah pinggang ). Keadaan sistemik yang menjejaskan buah pinggang (seperti diabetes dan penyakit autoimun ) dan masalah sistemik yang berlaku akibat masalah pada buah pinggang (seperti osteodystrophy buah pinggang dan tekanan darah tinggi ) juga dikaji dalam bidang nefrologi. Seorang doktor yang telah menjalankan latihan tambahan untuk menjadi seorang pakar dalam bidang nefrologi boleh dipanggil diri mereka pakar nefrologi atau doktor buah pinggang.

Skop
Kebimbangan Nephrology bahawa diagnosis dan rawatan penyakit buah pinggang, termasuk gangguan elektrolit dan tekanan darah tinggi , dan penjagaan mereka yang memerlukan terapi penggantian buah pinggang , termasuk dialisis dan pemindahan buah pinggang pesakit. Banyak penyakit yang memberi kesan kepada buah pinggang adalah penyakit sistemik yang tidak terhad kepada organ itu sendiri, dan mungkin memerlukan rawatan khas. Contoh termasuk syarat-syarat yang diperolehi seperti vasculitides sistemik (contohnya ANCA Vaskulitis) dan penyakit autoimun (contohnya, lupus ), serta keadaan kongenital atau genetik seperti penyakit buah pinggang polisistik.

Pesakit dirujuk kepada pakar nefrologi selepas ujian kencing, atas pelbagai sebab, seperti kegagalan akut buah pinggang , penyakit buah pinggang kronik , hematuria , proteinuria , batu karang , tekanan darah tinggi , dan gangguan asid / asas atau elektrolit .

Nefrologi
Nefrologi adalah doktor yang pakar dalam penjagaan dan rawatan penyakit buah pinggang. Nephrology memerlukan latihan tambahan untuk menjadi seorang pakar dengan kemahiran lanjut. Pakar nefrologi mungkin menyediakan penjagaan kepada orang tanpa masalah buah pinggang dan boleh bekerja dalam bidang perubatan am / dalaman , perubatan pemindahan , pengurusan immunosuppression , ubat rawatan rapi , farmakologi klinikal , perubatan perioperative , atau nefrologi pediatrik.

Pakar nefrologi boleh berlanjut pada sub-spesialis dalam dialisis , pemindahan buah pinggang , penyakit buah pinggang kronik , penyakit yang berkaitan dengan kanser buah pinggang ( Onconephrology ), nefrologi prosedur atau kawasan bukan nefrologi-lain seperti yang dinyatakan di atas.

Prosedur pakar nefrologi mungkin akan melakukan yang mencakup buah pinggang asli dan pemindahan biopsi , dialisis akses sisipan (talian akses vaskular, tunnelled talian akses vaskular, peritoneal talian akses dialisis), fistula ( angiografi fistulogram atau pembedahan dan plasty), dan biopsi tulang .

Pusat Latihan
Australia dan New Zealand
Latihan Nephrology di Australia dan New Zealand biasanya termasuk menyiapkan ijazah perubatan ( Ijazah Sarjana Muda Perubatan, Sarjana Muda Pembedahan : 4-6 tahun), latihan (1 tahun), Pakar Perubatan Latihan Asas (3 tahun minimum), berjaya selesai Royal Australasian College of Physicians bertulis dan peperiksaan klinikal, dan Latihan Pakar Perubatan Lanjutan Nephrology (2-3 tahun). Latihan laluan dipantau dan diiktiraf oleh Royal Australasian College of Physicians. Semakin, pakar nefrologi boleh tambahan lengkap ijazah lepasan ijazah (biasanya PhD ) dalam kepentingan penyelidikan nefrologi (3-4 tahun). Akhirnya, semua pakar nefrologi Australia dan New Zealand turut serta dalam pembangunan profesional dan peribadi kerjaya panjang melalui Royal Australasian College of Physicians dan badan-badan lain seperti Persatuan Australia dan New Zealand Nefrologi dan Pemindahan Society of Australia dan New Zealand .

United Kingdom
Di United Kingdom, nefrologi adalah sub-kepakaran perubatan am. Nefrologi yang telah tamat sekolah perubatan, tiang asas tahun (FY1 dan FY2) dan latihan perubatan teras (CMT) dan lulus Keahlian Royal College of Physicians peperiksaan (MRCP) sebelum bersaing untuk Nombor Latihan Negara (NTN) dalam perubatan buah pinggang. Latihan sub-kepakaran biasa adalah lima tahun dan membawa kepada Sijil Kehadiran Latihan (CCT) dalam kedua-dua ubat buah pinggang dan perubatan am (dalaman). pelatih sub-kepakaran sering mengganggu latihan klinikal mereka untuk mendapatkan ijazah penyelidikan (MD / PhD).

Amerika Syarikat
latihan Nephrology boleh dicapai melalui salah satu daripada dua laluan. Yang pertama adalah melalui laluan perubatan dalaman yang membawa kepada khusus Perubatan Dalaman / Nephrology, dan kadang-kadang dikenali sebagai "nefrologi dewasa". Laluan kedua adalah melalui Pediatrics membawa kepada pengkhususan dalam Pediatric Nephrology. Di Amerika Syarikat , selepas sekolah perubatan pakar nefrologi dewasa melengkapkan tiga tahun dalam bidang perubatan dalaman diikuti dengan dua tahun (atau lebih) persekutuan dalam bidang nefrologi. Pelengkap kepada pakar nefrologi dewasa, seorang pakar nefrologi pediatrik akan melengkapkan populasi pediatrik tiga tahun selepas sekolah perubatan atau empat tahun Combined Perubatan Dalaman dan Pediatrik populasi. Ini diikuti oleh satu persahabatan selama tiga tahun di Pediatic Nephrology. Setelah latihan dengan memuaskan, doktor itu layak untuk mengambil Lembaga Amerika Perubatan Dalaman (ABIM) atau Osteopathic Lembaga Amerika Perubatan Dalaman (AOBIM) Pemeriksaan nefrologi. Pakar nefrologi mesti diluluskan oleh salah satu papan ini. Untuk diluluskan, doktor mesti memenuhi syarat-syarat untuk pendidikan dan latihan dalam nefrologi untuk melayakkan mengambil peperiksaan lembaga. Jika doktor telah lulus pemeriksaan, maka dia boleh menjadi seorang pakar nefrologi. Biasanya, pakar nefrologi juga memerlukan dua hingga tiga tahun latihan dalam ACGME atau AOA persekutuan bertauliah dalam bidang nefrologi. Hampir semua program melatih pakar nefrologi dalam berterusan terapi penggantian buah pinggang ; lebih sedikit daripada separuh dalam kereta api Amerika Syarikat dalam penyediaan plasmapheresis . [1] pakar-pakar perubatan yang terlatih pediatrik dapat melatih dalam nefrologi pediatrik, dan perubatan dalaman (dewasa) pakar-pakar perubatan yang terlatih boleh memasuki fellowship am (dewasa) nefrologi.

Diagnosis
Sejarah dan pemeriksaan fizikal adalah penting kepada workup diagnostik dalam bidang nefrologi. Ini mungkin termasuk pertanyaan mengenai sejarah keluarga, sejarah perubatan am, diet, penggunaan ubat-ubatan, penggunaan dadah dan pekerjaan. Peperiksaan biasanya merangkumi penilaian daerah jumlah, tekanan darah, kulit, sendi, perut dan rusuk .

Pemeriksaan air kencing ( kencing ) membolehkan penilaian langsung untuk masalah buah pinggang mungkin, yang mungkin dicadangkan oleh kemunculan darah di dalam air kencing ( hematuria ), protein dalam air kencing ( proteinuria ), sel-sel nanah dalam air kencing ( pyuria ) atau sel-sel kanser dalam air kencing. A koleksi air kencing 24 jam boleh digunakan untuk mengukur kehilangan harian protein (lihat proteinuria ), pengeluaran air kencing, pelepasan kreatinin atau pengendalian elektrolit oleh tubul renal .

Ujian darah asas boleh digunakan untuk memeriksa kepekatan hemoglobin , platelet , natrium, kalium, klorida, bikarbonat, urea , kreatinin , kalsium, magnesium atau fosfat dalam darah. Semua ini mungkin terjejas oleh masalah buah pinggang. Kepekatan serum kreatinin boleh digunakan untuk menganggarkan fungsi buah pinggang, yang dipanggil pelepasan kreatinin atau anggaran kadar penapisan glomerular (GFR). Ujian yang lebih khusus boleh dipesan untuk mengetahui atau menghubungkan tertentu penyakit sistemik kepada kegagalan buah pinggang seperti jangkitan ( hepatitis B , hepatitis C ), keadaan autoimun ( systemic lupus erythematosus , ANCA Vaskulitis ), paraproteinemias ( amyloidosis , multiple myeloma ) dan penyakit metabolik ( diabetes , cystinosis ).

keabnormalan struktur buah pinggang dikenal pasti dengan ujian pengimejan. Ini mungkin termasuk ultrasonografi perubatan / ultrasound , dikira tomografi paksi (CT) , scintigraphy ( perubatan nuklear ), angiografi atau pengimejan resonans magnetik (MRI) .

Dalam keadaan tertentu, ujian kurang invasif mungkin tidak memberikan diagnosis tertentu. Di mana diagnosis muktamad dikehendaki suatu biopsi buah pinggang (yang biopsi buah pinggang ) boleh dilakukan. Ini biasanya melibatkan pemasukan, di bawah anestetik tempatan dan ultrasound atau panduan CT, daripada biopsi teras jarum ke dalam buah pinggang untuk mendapatkan sampel kecil tisu buah pinggang. Tisu buah pinggang kemudiannya diperiksa di bawah mikroskop, membolehkan visualisasi langsung daripada perubahan yang berlaku dalam buah pinggang. Selain itu, patologi juga boleh mengadakan satu masalah yang melibatkan buah pinggang, membolehkan sedikit ramalan . Dalam sesetengah keadaan, biopsi buah pinggang juga akan digunakan untuk memantau tindak balas kepada rawatan dan mengenal pasti awal berulang .

Rawatan
Rawatan dalam nefrologi boleh termasuk ubat-ubatan , produk darah , campur tangan pembedahan ( urologi , vaskular atau pembedahan prosedur),penggantian terapi buah pinggang  ( dialisis atau buah pemindahan pinggang ) dan pertukaran plasma . Masalah buah pinggang boleh mempunyai kesan yang besar kepada kualiti dan panjang kehidupan, dan sokongan supaya psikologi, pendidikan kesihatan dan maju penjagaan play perancangan peranan utama dalam bidang nefrologi.

Penyakit buah pinggang kronik lazimnya dikendalikan dengan rawatan keadaan penyebab (seperti kencing manis ), mengelakkan bahan-bahan toksik kepada buah pinggang ( nephrotoxins seperti kontras radiologi dan bukan steroid ubat anti-radang ), antihipertensi , diet dan pengubahsuaian berat dan perancangan untuk akhir kegagalan buah pinggang peringkat . fungsi buah pinggang terjejas mempunyai kesan sistemik pada badan. Seorang ejen erythropoetin merangsang mungkin diperlukan untuk memastikan pengeluaran yang mencukupi sel-sel darah merah , diaktifkan vitamin D tambahan dan pengikat fosfat mungkin diperlukan untuk mengatasi kesan-kesan kegagalan buah pinggang pada metabolisme tulang , dan jumlah darah dan elektrolit gangguan mungkin perlu pembetulan.

Auto-imun dan keradangan penyakit buah pinggang, seperti Vaskulitis atau penolakan pemindahan , boleh dirawat dengan immunosuppression . Ejen biasa digunakan ialah prednisone , mycophenolate , cyclophosphamide , ciclosporin , tacrolimus , everolimus , thymoglobulin dan sirolimus . Baru, yang dikenali sebagai " ubat biologi " atau antibodi monoklonal , juga digunakan dalam keadaan ini dan termasuk rituximab , basiliximab dan eculizumab . Produk darah termasuk imunoglobulin intravena dan proses yang dikenali sebagai pertukaran plasma juga boleh digunakan.

Apabila buah pinggang tidak lagi dapat mengekalkan permintaan badan, kegagalan peringkat akhir buah pinggang dikatakan telah berlaku. Tanpa terapi penggantian buah pinggang , kematian akibat kegagalan buah pinggang akhirnya akan berlaku. Dialisis adalah satu kaedah tiruan menggantikan beberapa fungsi buah pinggang untuk memanjangkan jangka hayat. Pemindahan Renal menggantikan fungsi buah pinggang dengan memasukkan ke dalam badan buah pinggang yang lebih sihat daripada penderma organ dan mendorong toleransi immunologic itu organ dengan immunosuppression . Pada masa ini, pemindahan buah pinggang adalah rawatan yang paling berkesan untuk kegagalan buah pinggang peringkat akhir walaupun pencapaian di seluruh dunia adalah terhad oleh kekurangan ketersediaan organ penderma.

Keadaan buah pinggang yang paling kronik dan susulan jangka lama dengan pakar nefrologi biasanya diperlukan.

Organizations
masyarakat yang pertama di dunia Nefrologi adalah Perancis 'Societe de Pathologie Renale'. Presiden pertama adalah Jean Hamburger, dan mesyuarat pertamanya berada di Paris pada Februari 1949. Pada tahun 1959, Hamburger juga mengasaskan 'Société de Néphrologie', sebagai kesinambungan masyarakat yang lebih tua. Persatuan Renal UK telah ditubuhkan pada tahun 1950; masyarakat kedua pakar nefrologi. Presiden pertama adalah Arthur Osman. mesyuarat pertama adalah pada 30 Mac 1950 di London. The Società di Nefrologia Italiana ditubuhkan pada 1957 dan merupakan masyarakat nasional pertama yang menggabungkan frasa nephrologia (atau nefrologi) ke dalam namanya.

Perkataan 'nefrologi' muncul buat kali pertama dalam persidangan, pada 1-4 September 1960 di "Premier Congrès International  Néphrologie" di Evian dan Geneva, mesyuarat pertama Persatuan Nefrologi Antarabangsa (ISN, Persatuan Nefrologi Antarabangsa ). Hari pertama (1.9.60) adalah di Geneva dan tiga (2-4.9.60) akan datang adalah di Evian, Perancis. Sejarah awal ISN digambarkan oleh Robinson dan Richet  pada tahun 2005 dan sejarah kemudian oleh Barsoum pada tahun 2011. ISN adalah masyarakat global terbesar mewakili profesional perubatan yang terlibat dalam memajukan penjagaan buah pinggang di seluruh dunia.

Di Amerika Syarikat, yang diasaskan pada tahun 1964, Yayasan Buah Pinggang Kebangsaan adalah sebuah organisasi kebangsaan yang mewakili pesakit dan ahli profesional yang merawat penyakit buah pinggang. Ditubuhkan pada tahun 1966, American Society of Nephrology (ASN) adalah persatuan profesional terbesar di dunia yang tertumpu kepada pengajian penyakit buah pinggang. The American Association Nephrology Nurses ' (ANNA), yang diasaskan pada tahun 1969, menggalakkan kecemerlangan dan penghargaan nefrologi kejururawatan untuk membuat perubahan positif untuk pesakit dengan penyakit buah pinggang. The American Association of Kidney Pesakit (AAKP) adalah bukan keuntungan, Kumpulan bertumpukan pesakit memberi tumpuan kepada meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan CKD dan dialisis pesakit. The National Association Renal Pentadbir (NRAA), yang diasaskan pada tahun 1977, adalah sebuah organisasi kebangsaan yang mewakili dan menyokong penyedia dialisis bebas dan berasaskan komuniti. The Tabung Buah Pinggang Amerika terus menyediakan bantuan kewangan kepada pesakit yang memerlukan, dan juga yang mengambil bahagian dalam pendidikan kesihatan dan usaha pencegahan. ASDIN (American Society of Diagnostic dan Interventional Nephrology) adalah organisasi utama pakar nefrologi intervensi. organisasi lain termasuk CIDA, Vasa lain-lain yang berurusan dengan akses dialisis vaskular. The Support Network Renal (RSN) adalah, organisasi pesakit yang dikendalikan oleh pesakit berfokuskan bukan keuntungan yang menyediakan perkhidmatan bukan perubatan kepada mereka yang terjejas oleh penyakit buah pinggang kronik (CKD).

Di United Kingdom, Persekutuan Buah Pinggang Negara UK dan Buah Pinggang Pesakit British Association (BKPA) [2] mewakili pesakit, dan Persatuan Renal mewakili doktor buah pinggang dan bekerja rapat dengan Rangka Kerja Khidmat Negara untuk penyakit buah pinggang.

Sumber Info: https://en.wikipedia.org/wiki/Nephrology

About the Author

Saya bagian dari CKD (pesakit buah pinggang kronik) selama 8 thn. siapa-siapa nak bantu saya untuk biaya Injection.boleh email saya. Click Profile

Catat Ulasan

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.